Doodle 4 Google

Doodle 4 Google-tävlingen är avgjord

Se bilder från kampanjen

Idag inleds Googles nya sommarkampanj, “Doodle 4 Google“, som närmast kan beskrivas som en tävling där det går ut på att rito om Googles logotyp på ett kreativt sätt. Temat för tävlingen är “Tänk om…?” och syftar till att de tävlande ska använda sin livligaste fantasi och förmedla ett buskap på ett personligt sätt.

Det vinnande bidraget kommer att visas på www.google.se under ett dygn. (Datum presenteras senare)

Tävlingen genomförs i samarbete med Bilddagboken och vem som helst är välkommen att skicka in sina bidrag via post eller epost. På Doodle 4 Google-sajten finns en länk till ett ritverktyg som de tävlande kan använda för att designa sin doodle. Där finns även logotypmallar att ladda ned, skriva ut och rita på och det går också bra att använda andra datorbaserade ritprogram.

- Att doodla är enkelt och något som alla kan göra. Ta chansen och rita om Googles logotyp. Var kreativ, det är bara rita och ha roligt, säger Marcus Gners från Bilddagboken.

Doodle 4 Google kommer totalt att besöka 17 olika städer med slutdatum den första augusti. Alla bidrag läggs upp på Doodle 4 Google-sajten allteftersom de kommer in och när den första fasen av tävlingen avslutats den 27 juli, väljer en expertpanel ut de 30 bästa bidragen. Från och med den 6:e augusti är allmänheten välkommen att rösta på sin favorit. Den slutliga vinnaren kommer att meddelas senast en vecka efter avslutad röstningsperiod.

Begreppet doodle myntades år 2000, när en av Googles webbmasters, Dennis Hwang, skapade den första omdesignade Google-logotypen. Sedan dess har han skapat olika doodles för särskilda högtider runt om i världen. I Sverige har specialdesignade doodles visats på hemsidan bland annat på Sveriges nationaldag och under midsommar.

Följ kampanjen genom att läsa Doodle 4 Google-bloggen.