Yahoo tar upp kampen mot Google Analytics

Då var det äntligen dags för sökmotorföretaget Yahoo att ta upp kampen mot Google på allvar. Yahoo väljer nu, vad Google gjort för länge sedan, nämligen att släppa ett verktyg för webbanalys. Tjänsten, som har ett logiskt namn, “Yahoo Web Analytics“, ska förse e-handlare, webbplatsägare, annonsörer och utvecklare med den statistik de så gärna vill komma åt.

Yahoo Web Analytics

I nuläget har Yahoo inga planer på att ta betalt för tjänsten vilket nog är förståndigt då Google Analytics då skulle bli det självklara valet för många. Yahoo Web Analytics påminner givetvis om Google Analytics mångt och mycket men trots det har Yahoo lyckats få in en intressant funktion, som Google saknar någon direkt motsvarighet till, nämligen “Custom Report Wizard“. CRW ger webbplatsinnehavaren möjligheten att skräddarsy analyser av olika typer av innehåll.

Use custom fields in Custom Report Wizard. For example, if you have a travel website, you could track according to travel destination, length of stay, price ranges, or ticket type.

Köpte IndexTools och skapade Yahoo Web Analytics

Det kommer inte som en chock att Yahoo lanserar ett webbanalysverktyg. Detta sedan företaget köpte upp webbanalysföretaget, IndexTools, tidigare i år.

Läs mer

Funktionerna i Yahoo Web Analytics
Läs mer om webbanalys på Wikipedia